Kan jag kräva hyresnedsättning på grund av dålig vattenkvalité?

Hej,hur ett hus privat,har gjort ett vattenprov,var bakterier i vattnet ,och missfärgat tvätten och mitt porslin..alltså har inte kunnat dricka inte i matlagning borsta tänder sen september månad,min fråga,kan jag kräva hyressänkning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Relevant lagrum

Det framgår av din fråga att du hyr ett hus privat och att du vill veta om du har rätt till hyresnedsättning på grund av dålig vattenkvalité. Oavsett om du hyr privat eller inte så gäller reglerna om hyresrätt i jordabalken. Jag kommer därmed utgå från 12 kap jordabalken (JB) när jag besvarar din fråga.

Boendet ska vara i brukbart skick

Hyresvärden har ett ansvar att se till att boendet är i ett beboligt skick och har en godtagbar standard enligt den allmänna uppfattningen (12 kap 15§ JB). Eftersom vatten är en sådan fundamental del av ett boende kan avsaknad av rent vatten göra att lägenheten inte definieras som fullt brukbar. Tillgång till vatten är en förutsättning för att en lägenhet ska anses ha en godtagbar standard (12 kap 18 a§ p. 2 JB). Nu finns det förvisso vatten i huset, men utefter din beskrivning om att det inte ens är drickbart fyller vattnet inte sin funktion trots att faktiskt tillgång finns. Av den anledningen tror jag det är sannolikt att lägenheten inte når upp till godtagbar standard, även om det är en bedömningsfråga. Detta gör således att du har möjlighet att vända dig till hyresnämnden om fastighetsägaren inte gör något åt situationen, om de bedömer att boendet inte är av godtagbar standard så kan de förelägga fastighetsägaren att åtgärda problemen. Du kan läsa mer om upprustningsföreläggande här. Det du särskilt efterfrågar är hyresnedsättning. Då hyresvärden brister i sin underhållsplikt (12 kap 15§ JB) genom att inte åtgärda vattnet så har du rätt till hyresnedsättning (12 kap 21§ JB). Likaså bör du ha rätt till ersättning för det som blivit missfärgat då skadorna har uppstått på grund av det otjänliga vattnet.

Mitt råd till dig

Först och främst bör du kontakta hyresvärden och förklara vad som har hänt. Du som hyresgäst har en skyldighet att anmäla fel till hyresvärden (12 kap 24§ 2 st JB). Hyresvärden måste sedan få en chans att undersöka och åtgärda problemet. Under denna tid bör du kräva hyresnedsättning samt ersättning för det som blivit förstört. Baserat på SABOs siffror bör en skälig nedsättning av hyran vara 20% vid dålig vattenkvalité. Skulle det vara så att ni inte kommer överens eller om du inte känner dig nöjd med enbart en hyresnedsättning så kan du vända dig till hyresnämnden och ansöka om ett så kallat upprustningsföreläggande. Kommer hyresnämnden fram till att boendet inte har en godtagbar standard blir värden tvungen att åtgärda problemet. Under tiden som ni hanterar frågan kring hyresnedsättning samt ersättning av skador kan du deponera den del av hyran som du anser att du borde få nedsatt till länsstyrelsen (12 kap 21§ JB). Resterande del av hyran betalar du som vanligt till hyresvärden. Genom att deponera pengarna anses du ha betalat hyran och riskerar därmed inte att blir vräkt på grund av att du inte har betalt. När saken sedan är utredd får antingen du eller hyresvärden pengarna, beroende på vad ni kommer överens om eller vad nämnden beslutar om. Du kan läsa mer om hur du deponerar här, tänk dock på att välja rätt län på sidan då uppgifterna kan skilja sig åt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare