​Kan jag kräva omleverans istället för avhjälpande?

Hej!

Jag beställde i höstas en luft-luft värmepump, vi kom överens om ett fast totalpris för såväl värmepumpen

som installation, i avtalet ingick även att huset skulle hålla minst 23 grader varmt oavsett kylan utomhus.

Tyvärr sjunker tempen ner under 19 grader vid kallt väder, företaget som sålt och installerat pumpen har vid ett flertal tillfälle försökt åtgärda detta utan resultat.

Jag hitills inte betalat något för pumpen pga av ovanstående problem.

Vilka regler gäller, och hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du köpt värmepumpen från ett företag och det utifrån frågan verkar som att du gjort köpet som privatperson rör det sig om ett konsumentköp. Därför gäller ett särskilt skydd för dig som konsument. Regler om detta hittar du i konsumentköplagen (KköpL).

Vilka rättigheter har du?

Om värmepumpen inte fungerar på det sätt som följer av avtalet är det fel på värmepumpen (16 § KköpL). Detta ger dig som köpare flera rättigheter (22 § KköpL):

- avhjälpande (reparera värmepumpen)

- omleverans (ny värmepump)

- prisavdrag

- ersättning för att avhjälpa felet

- häva köpet

- skadestånd

Du kan inte kräva alla dessa saker utan man brukar börja se om avhjälpande är möjligt för att sedan gå vidare till nästa möjlighet om avhjälpande inte går att genomföra. I ditt fall är det ett avhjälpande som skett.

Kan du kräva omleverans alternativt häva köpet?

Företaget har varit hemma hos dig och försökt reparera värmepumpen men problemet har inte löst sig. Därför har du rätt att kräva omleverans, det vill säga få en ny värmepump (26 § KköpL). Om det är ett övergripande fel som gäller alla värmepumpar vilket skulle betyda att oavsett om du får en helt ny skulle den fortfarande vara felaktig har du rätt att häva köpet (29 § KköpL). Därmed behöver du inte fullfölja någon betalning

Mina råd till dig

Du borde därmed ha rätt att i första hand få en ny värmepump om det skulle betyda att den håller minst 23 grader. I annat fall bör du kunna häva köpet. Jag skulle därför råda dig att ta kontakt med säljaren och påpeka att värmepumpen varit felaktigt flera gånger och att det därför är rimligt att du ska få en helt ny värmepump istället. Glöm inte göra detta så fort som möjligt. Skulle inte säljaren gå med på detta kan du alltid göra en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) här.

Skulle du ha fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare