Kan jag kräva att den som ställt en bil på min mark ska betala parkeringsavgift?

Hej en bil ej regristread på mig har stått på min mark/fastighet . Kan jag kräva parkeringsavgift eller hyra av plats innan den hämtas ? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering får en markägare ta ut en avgift (s.k. parkeringsavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot ett förbud som har tillkännagetts tydligt genom skyltning med vägmärken inom området (se 1 och 3 §). Det framgår inte av din fråga om parkeringsförbudet är skyltat på platsen och jag kan därför inte svara på om du har rätt att ta ut en parkeringsavgift eller inte.

Du har däremot möjlighet att hos Kronofogdemyndigheten (KFM) ansöka om vanlig handräckning för att få fordonet omhändertaget (se KFM:s hemsida, här).

En annan möjlighet att få bort bilen är att begära att den ska flyttas med stöd av lagen (1982:129) om flyttande av fordon i vissa fall. Bilen får då flyttas efter sju dygn från det att du såsom markägare har underrättat bilens ägare om att bilen inte får vara parkerad på platsen (se 2 § tredje stycket). Om det inte går att få tag på ägaren får bilen inte flyttas förrän tidigast en månad efter det att du påbörjat försök att underrätta fordonsägaren. Det är du som markägare som måste kunna visa antingen att bilens ägare är underrättad eller att du har påbörjat försök till underrättelse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare