Hur kan jag kräva pengarna tillbaka när varan är felaktig?

Hej!

Jag har köpt en begagnad klocka via en auktionssida (Tradera). Säljaren är registrerad som företag och påstår sig renovera alla sina klockor innan försäljning. Jag betalade ingen jättestor summa men som student är 1200kr ändå mycket pengar. Jag kände mig trygg i garantier om ångerrätt (mot fraktkostnad) och goda omdömen. Tyvärr visade sig klockan vara i mycket sämre skicka än bilderna i annonsen antydde varpå jag tog klockan till en urmakare som bekräftade att den var svårt vattenskadad. Urmakaren var dessutom kritisk till huruvida klockan verkligen blivit renoverad och menade på att jag betalat alldeles för mycket pengar för en klocka i så dåligt skick. När jag åter tog kontakt med säljaren dröjde det avsevärd tid innan jag fick svar men efter en tid lovades pengarna tillbaka mot att jag stod för frakten tillbaka.

I nuläget har jag skickat tillbaka klockan via spårbart paket men säljaren har slutat svara på mail och idag fick jag veta att denne inte hämtat ut klockan som istället returneras tillbaka till mig. Det hela har nu tagit över en månad och jag börjar tvivla på att jag kommer få några pengar. Istället sitter jag här med ett vattenskadat ur och dubbla fraktkostnader. Finns det något sätt för mig att kräva pengarna tillbaka trots att det hela gäller en, i många sammanhang, liten summa?

Om det gör någon skillnad så skedde betalningen via PayPal.

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta hur du ska agera när du har köpt en felaktig vara och vill kräva pengerna tillbaka. Detta regleras i konsumentköplagen (och lagen om distansavtal), när säljaren är näringsidkare och köparen är konsument.

Du har rätt att få pengarna tillbaka

Utifrån informationen i frågan har du reklamerat i tid.

Ni verkar vara överens om att klockan är behäftat med fel.

Därför har du som rätt att få reparerat varan, få en ny motsvarande vara, få prisavdrag eller häva köpet. Du har även rätt till skadestånd (22 § konsumentköplagen). Detta påverkas inte av hur mycket klockan har kostat.

Ni har kommit överens om att du få häva köpet, vilket innebär att du pengarna tillbaka och säljaren får klockan tillbaka. Du har redan utfört din del av avtalet, när du skickade klockan retur, och säljaren måste förstås hålla sitt löfte. Detta påverkas inte av att du har betalat via PayPal. Däremot är det förstås viktigt att du även i detta hänseende sparar bevis.

Vad kan du göra när säljaren inte håller sitt löfte

Det är alltid viktigt att kommunicera tydligt och skriftligt (om möjligt), när det uppstår konflikter som denna. Det är även bra om du sparar konversationen.

Du har två möjligheter i nuläget. En möjlighet är att ta hjälp från Kronofogdemyndigheten (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Du kan börja med att kontakta Kronofogdemyndigheten. Du kan läsa mer om detta här på Kronfogdemyndighetens hemsida.

En annan möjlighet är att gå till domstol. I så fall rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare