Kan jag kräva skadestånd för sveda och värk vid bedrägeri?

En arbetsgivare bedrog mig och valde att inte betala ut lön för ett jobb som jag utförde. Summan avsedde cirka 2 000;-

Händelsen är polisanmäld och jag undrar vad man kan lägga anspråk på om gällande skadestånd för sveda och värk.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5 kap. 1 § skadeståndslagen utgår skadestånd för sveda och värk enbart i de fall man har drabbats av personskada. Du kan sålunda inte få skadestånd för att arbetsgivaren begått bedrägeri.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare