Kan jag kräva skadestånd när mitt barn blivit misshandlat på dagis?

Hejsan! Min 16 månader gamla son blev den 20/4-2017 misshandlad av en lite äldre pojke på dagiset. Denna pojke ska ha slängt ner min son på marken och stampat honom på magen, huvudet och händerna. Min son har fått märken samt mardrömmar efter denna händelse och är rädd för att gå tillbaka till dagis, där vi valt att säga upp platsen (min son har för bara en dryg vecka sedan också blivit biten). Nu måste jag som mamma säga upp mig från mitt jobb för att kunna sitta hemma med sonen, då han inte är säker på sitt dagis. Hur kan man gå vidare med detta både inom anmälan samt kräva skadestånd? Med vänlig hälsning/ Maria.

Lawline svarar

Inledning

Hej Maria!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Först och främst beklagar jag den situation du hamnat i. Jag hoppas att mitt svar ger dig någorlunda god vägledning. Vill du ha ytterligare upplysningar är du varmt välkommen att publicera en kommentar eller skicka ett mejl till marcus.backstrom@hotmail.com. Jag har även sparat svaret som en PDF-fil, vilken jag gärna skickar till dig om du kontaktar mig eller uppger mejladress i kommentatorsfältet.

Mitt svar är strukturerat med olika rubriker. Inledningsvis presenterar jag min rekommendation till dig. Rekommendationen bygger på de efterföljande rubrikerna, där jag redogör för de inblandande personernas (barnet, föräldrarna, dagispersonalen och kommunen) eventuella skadeståndsansvar och även lämnar en del lagrumshänvisningar. Denna information syftar således till att göra den kortfattade rekommendationen begriplig och logisk.

Observera att jag uteslutit frågan om polisanmälan ur svaret. Skälet till detta är att jag, baserat på den information som du lämnat, inte tror att någon straffbar handling begåtts. Små barn kan ju inte göra sig skyldiga till misshandel och jag vet för lite om dagispersonalens agerande för att kunna göra en rimlig straffrättslig analys kring det.

Min rekommendation

Min bedömning är att det endast är möjligt att kräva skadestånd av kommunen, som har ett ansvar i egenskap av arbetsgivare till dagispersonalen. För att kommunen ska vara skyldig att betala skadestånd krävs det att personalen på något vis agerat felaktigt eller försumligt (d.v.s. inte hållit tillräckligt bra koll på barnen i den aktuella situationen).

Om ett skadestånd betalas ut så är beloppet begränsat till de fysiska och psykiska skador som ditt barn drabbats av (plus eventuella sjukvårdskostnader). Du kan alltså inte få kompensation för att du valt att sluta på ditt jobb men kanske en mindre ersättning för att du under en kortare period varit hemma med din son.

För att gå vidare med detta behöver du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten (alternativt ingå en förlikning med kommunen). Att göra det kan vara knivigt utan att ha juridiskt uppbackning. Min rekommendation blir därmed att du tar kontakt med en utbildad jurist som kan hjälpa dig. Önskar du få mer rådgivning av Lawline, fast av en färdigutbildad jurist, är du välkommen att kontakta oss här. Referera gärna till det svar du fått av mig.

Kan barnet bli skadeståndsansvarig?

Utgångspunkten i svensk skadeståndsrätt är att skyldighet att betala skadestånd uppstår då någon orsakat en skada till följd av uppsåt eller vårdslöshet (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Kravet på vårdslöshet innebär att små barn i praktiken inte kan bli skadeståndsskyldiga, eftersom de inte har förmågan att förstå innebörden eller förutsäga konsekvenserna av sina handlingar.

Det barn som misshandlat din son kan därmed inte själv bli skadeståndsansvarig.

Kan föräldrarna bli skadeståndsskyldiga för den skada som barnet orsakat?

När ett barn orsakar en skada kan föräldrarna bli skadeståndsskyldiga på två grunder.

Den första grunden är att föräldern brustit i sin tillsyn av barnet, vilket resulterat i en skada. Ett exempel är om en förälder släpper ut sin 8-åring på gatan med ett vasst föremål. Om barnet sticker en kompis i ögat med föremålet blir föräldern skadeståndsskyldig p.g.a. den vårdslöshet som det inneburit att tillåta barnet att gå runt med den farliga saken. I ditt fall finns det dock ingenting som pekar på att föräldrarna varit vårdslösa (de har ju bara lämnat sitt barn på dagis och förlitat sig på att personalen har koll på vad som händer).

Den andra grunden är att föräldern inte gjort sig skyldig till något oansvarigt men ändå får betala skadestånd eftersom det i lagstiftningen finns ett strikt ansvar för skador som barn ger upphov till. Detta regleras i 3 kap. 5 § skadeståndslagen och innebär att en förälder som har vårdnaden om sitt barn är tvungen att betala upp till ca. 9000 kr för skador som barnet orsakar genom brott.

I en sådan situation spelar det alltså ingen roll om föräldern själv kan anses vårdslös, ansvaret inträder per automatik. Ansvaret förutsätter dock att barnet begått en brottslig handling. För att misshandel ska ses som ett brott i juridisk mening krävs det uppsåt. Eftersom små barn inte kan ha uppsåt i rättslig mening har inget brott förövats. Någon skadeståndsskyldighet för föräldrarna har därmed heller inte uppkommit.

Sammanfattningsvis bedömer jag att det inte finns någon rimlig chans att få skadestånd av barnets föräldrar i ditt fall.

Kan dagispersonalen eller kommunen bli skadeståndsskyldiga för den skada som barnet orsakat?

Det är inte sannolikt att dagispersonalen själva kan bli skyldiga att betala skadestånd för en skada som uppstått i anslutning till deras tjänsteutövning. För att så ska ske behöver det nämligen föreligga ”synnerliga skäl”, vilket är ett väldigt strängt krav i juridiska sammanhang (se 4 kap. 1 § skadeståndslagen).

Oddsen är dock betydligt bättre gällande kommunens ansvar i egenskap av arbetsgivare. 3 kap. 1 § skadeståndslagen anger att arbetsgivaren ska ersätta person- eller sakskada som en anställd orsakar genom fel eller försummelse i tjänsten. Det krav som måste vara uppfyllt är alltså att den anställde personen på något vis brustit i sitt ansvar. En sådan brist kan vara att inte utöva tillräckligt noggrann tillsyn över lekande barn, med resultatet att en skada uppstår.

Under förutsättning att någon ur dagispersonalen inte levt upp till sina skyldigheter i samband med det din son blev utsatt för (t.ex. genom att lämna barnen ensamma) kan det alltså finnas en skadeståndsskyldighet för kommunens del (eller företaget om det är ett privat dagis).

Vad ersätter skadeståndet?

Skadestånd till den som drabbats av personskada omfattar sjukvårdskostnader, inkomstförlust samt fysiskt och psykiskt lidande (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Även en nära anhörig kan enligt samma paragraf få viss ersättning, t.ex. för inkomstförlust som uppstår till följd av att den anhörige under en tid måste finnas vid den skadades sida.

Applicerat på din situation innebär denna bestämmelse att din son kan få ersättning för eventuella sjukvårdskostnader och för det fysiska och psykiska lidande som övergreppet medfört (kallas för ”sveda och värk” i lagen). Om din son fått en bestående skada, exempelvis ett ärr, utgår särskild ersättning för det (benämns ”lyte eller annat stadigvarande men” i lagen).

Därutöver bör du kunna få ersättning för någon eller ett par dagars inkomstförlust, till följd av att du behövt hämta din son på dagis och ansett dig tvungen att vara hemma med honom efteråt. Ersättning för den stora inkomstförlust som uppstår till följd av du säger upp dig från jobbet lär dock inte bli aktuellt, då en domstol troligtvis skulle bedöma att det inte har ett tillräckligt nära samband med skadehändelsen.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare