Kan jag lämna mitt hus och få bostadbidrag före skilsmässan?

Jag är gift och har 4 barn och arbetslösa.

Kan jag lämna mitt hus och få bostadbidrag före skilsmässan?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du kan få bostadsbidrag före skilsmässan. Så länge du är gift anses du bo tillsammans med din make/maka, men kan du visa att du har ett nytt boende och förklara att ni är under skilsmässa ska du ändå kunna få bostadsbidrag som ensamstående förälder med barn.

Kraven för att få bostadsbidrag är att:
- du har barn som bor hos dig,
- du betalar minst 1 400 kronor i månaden för din bostad, och
- du bor och är folkbokförd på den adress som du söker bidrag för.

Jag rekommenderar dig att kontakta Försäkringskassan för ytterligare funderingar och mer information angående bostadsbidraget. Deras sida för ansökan om bostadsbidrag hittar du HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare