Kan jag lämna tillbaka en ännu inte betald produkt?

Hej!

Efter en behandling på en hudvårds-salong fick jag ta hem en produkt som jag ska betala för nästa gång jag ska dit. Har nu ångrat mig och vill återlämna produkten. Eftersom inget köp har gjorts, kan jag lämna tillbaka den eller blir jag tvungen att betala för den ändå?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Konsumentköplagen

När jag besvarar frågan utgår jag ifrån att du som privatperson har köpt produkten av ett företag och att köpet inte har skett på distans. Därmed blir konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig. Denna lag är tvingande vilket innebär att lagen inte kan avtalas bort genom avtal (3 § KKöpL). Med andra ord är ett avtalsvillkor som strider mot konsumentköplagen ogiltigt. Dock är det tillåtet för företag att erbjuda förmånligare villkor till konsumenter än vad som följer av konsumentköplagen.

Har ett köp genomförts?

Det är möjligt att ingå i bindande avtal utan att erlägga betalning direkt vid kassan. Alltså kan ett köp ha uppstått trots att du inte har betalat ännu. Om detta är fallet finns ingen lagstadgad ångerrätt för dig som konsument, och om du inte betalar produkten riskerar du att begå ett avtalsbrott. Därför finns det tyvärr en risk att du måste betala för produkten.

Men som sagt kan företag erbjuda mer förmånliga villkor än vad som framgår av lagen, och frågan blir därför vad som har avtalats mellan dig och hudvårdssalongen.

Avtalet

Avtalsvillkoren kan både vara muntliga och skriftliga. Exempelvis kan det handla om ett villkor som anger att köpet inte blir bindande förrän betalningen erläggs. Många butiker erbjuder öppet köp till kunder. I sådana fall har du självklart rätt att ångra dig. Jag rekommenderar därför att du kontaktar säljaren och förklarar att du inte längre vill ha produkten.

Om något är fel på produkten
Som jag tolkar din fråga föreligger det inte ett fel på produkten, men jag vill ändå påpeka att om det är något fel på produkten har du som konsument rätt till ett antal påföljder. Du kan exempelvis begära avhjälpande, omleverans och prisavdrag. Du har dessutom rätt till att hålla inne din betalning och kan också i vissa fall kräva skadestånd av säljaren. (22 § KKöpL)

Jag önskar dig lycka till och hoppas att situationen löser sig! Du är varmt välkommen att ställa en till fråga om det är något mer du undrar över.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare