Kan jag lösa ut min sambo ur bostaden? Och måste vi dela lika när jag har betalat mer?

Jag och min sambo har nu gått isär, vi står gemensamt på huset och huslånet. Nu vill hon att jag ska sälja huset direkt eller sälja senare och då ska hon ta del av vinsten. Problemet är att huset blev köpt för mindre ett år sedan och det är jag som har betalat handpenningen från egen ficka och betalat 90% av den del som lånet är betalat av. Kan hon tvinga mig att sälja eller kan jag på något sätt få köpa ut henne?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboegendom

Huvudregeln är att en bostad som införskaffas för gemensamt bruk räknas som samboegendom, oavsett vem som har betalat för bostaden enligt 3 § sambolagen. Vid en separation ska andelarna delas lika.

Jämkning av bodelning

Men av ditt brev framgår det att ni har haft huset i mindre än ett år. Om det även innebär att ni har ett kortvarigt förhållande, råder jag dig till att påkalla en bodelning enligt 8 § sambolagen. Då finns det goda möjligheter att jämka bodelningen enligt 15 § sambolagen, vilket innebär att fördelningen av andelarna delas upp enligt vad ni har gått in i förhållandet med.

Det är en möjlighet som har likhet med vad som gäller inom äktenskap, det vill säga om ni hade varit gifta. Då gäller att vid korta äktenskap ska den egendom som var part hade sedan innan förhållandet regleras så att var part får tillbaka vad den tillfört det gemensamma, se 12 kap 1 § äktenskapsbalken. Det finns en räknetrappa som tillämpas vid en sådan beräkning. Det innebär att första året kan du jämka 80 % av din del, nästa år 60 % och sedan minskar det på samma sätt med 20 % per år de första fem åren. Syftet är att motverka möjligheten att gifta till sig egendom.

I ditt fall skulle du kunna hävda med tanke på den korta tid som förhållandet varade, att ni delar lika enligt bodelningsreglerna i 12­­- 14 §§ sambolagen, samt att du återfår din handpenningsinsats. Vid en sådan bedömning måste förhållandets längd och de ekonomiska omständigheterna i övrigt beaktas. Det måste anses vara oskäligt att du lämnar ifrån dig en större del av bostaden.

Rätt att lösa ut den andra sambon

Vid er bodelning har den som har störst behov av lägenheten rätt att lösa ut den andra parten enligt 16 § sambolagen. I ditt fall är det mest rimligt att du som har betalat mest på bostaden löser ut din sambo enligt 17 § sambolagen. Om du behöver hjälp med bodelningsförfarandet är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare