Kan jag neka min hyresvärd att hålla visning i lägenheten?

Hej!

Jag har ett andrahandskontrakt från en privat person i en hyresrätt varav privatpersonen hyr av ett bostadsbolag.

Mitt kontrakt går ut den 31/5 och nu vill personen jag hyr av ha en visning under perioden jag hyr lägenheten.

Kan jag neka min hyresvärd att hålla i visningar fram till att mitt kontrakt går ut?

Om inte jag kan vägra visning kan jag då be bostadsbolaget hålla i visningen istället för min hyresvärd?

Mvh,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan vi titta i jordabalkens 12:e kapitel (JB), som även kallas "hyreslagen".

Hyresvärden har rätt att hålla visning i lägenheten

Du har inte rätt att neka din hyresvärd att hålla i visningar. Hyresvärden har rätt att få tillträde till lägenheten, under förutsättning att den är ledig för uthyrning. Eftersom ditt kontrakt går ut den 31/5 tolkar jag det som att så är fallet. Du som hyresgäst är skyldig att låta lägenheten visas, men det måste ske på "lämplig tid", vilket är dagtid/kvällstid. Du kan vägra visning om tiden är olämplig. Hyresvärden måste såklart också meddela dig om visningen och få ditt godkännande i god tid i förväg (JB 12 kap. 26 § första stycket).

Hyresvärden får alltså som huvudregel inte gå in i din lägenhet utan ditt tillstånd. Om du upprepade gånger vägrar visning, utan grund till det, kan hyresvärden skaffa sig rätt till tillträde genom handräckning från Kronofogden. Då krävs inte något samtycke från dig (JB 12 kap 26 § femte stycket).

Dessvärre kan jag inte se att det finns någon laglig rätt för dig att neka att din hyresvärd ska hålla i visningen och att bostadsbolaget istället ska sköta detta. Bostadsbolaget brukar inte vara delaktiga i en andrahandsuthyrning i någon större omfattning. Men, det finns såklart inget som hindrar er från att ha en egen överenskommelse om detta. Tänk också på att du kan vara med under visningen ifall du tycker att det känns otryggt att släppa in hyresvärden och en främmande spekulant i din lägenhet när du inte är hemma.

Om du behöver mer ingående juridisk hjälp som rör hyresförhållandet rekommenderar jag dig att kontakta Hyresnämnden, eller våra duktiga jurister på Lawlines juristbyrå. Du är självklart också välkommen att ställa en ny fråga, om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare