FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2021

Kan jag omklassificera min fastighet till fritidsboende?

Hej Lawline!

Jag bor i villa men vill flytta till hyresrätt och ha kvar villan som fritidshus. Är detta möjligt och i sådana fall, hur gör man rent praktiskt för att "omklassificera" villan till fritidshus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår det bor du f.n. i villa men vill flytta till hyresrätt och ha kvar villan som fritidshus. Du undrar om detta är möjligt och hur du gör rent praktiskt för att omklassificera villan till fritidshus.

Det vanliga scenariot är i regel tvärt emot det du beskriver; det vill säga att innehavaren av ett fritidsboende vill använda det för åretruntboende. För fritidshus finns det exempelvis färre krav avseende tillgänglighet, uppvärmning m.m. Det innebär att ett permanentboende uppfyller kraven för fritidshus, däremot är det inte säkert vid det motsatta. Den klassificering du frågar är därefter skattemässig. Sedan år 2015 finns det inte längre någon särskild taxeringskod för fritidshus. Att typkodens för fritidshus slopades innebär att både småhus för permanentboende och fritidsboende sedan dess har typkod 220. Det är därmed inte möjligt att "klassificera om" din fastighet till ett fritidsboende, då typkoderna numera är desamma.

Det är i teorin möjligt för dig att skaffa en hyresrätt och att vara boende i den medan du samtidigt använder din villa som fritidsboende. En inte ovanlig anledning till att hyreskontrakt emellanåt sägs upp är för att hyresgästen saknar behov av lägenheten. Så kan vara när en hyresgäst dels har en hyresrätt, dels har en fastighet men räknas som boende i fastigheten.

Min rekommendation i ditt fall, för det fall att du flyttar till hyresrätten, är att du rent praktiskt ser till att bo i den. Du bör folkbokföra dig i hyresrätten. Folkbokföring är inte avgörande; däremot talar folkbokföringen starkt för var man har sitt boende. Likväl som att du enligt folkbokföringslagen är skyldig att folkbokföra dig på den adress där du regelmässigt tillbringar din dygnsvila (7 § folkbokföringslagen). Om du däremot skaffar en hyresrätt, behåller villan och större delen av tiden är boende i fastigheten, då finns det en risk att du anses sakna behov av hyresrätten och kan sägas upp.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister på Lawline juristbyrå är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare