Kan jag överklaga beslut om återkallelse av körkort?

hej jag blev av med min körkort när det blev en olycka vid lvergångsställe.. jag har provotid på kärloryen det har inte blivit två år.. pöosen tog inte

min körkort på plats men transportstyrelse beslutade dra in mitt körkort... jag har fått två månader sen måste jag ta ny körkort .. min fråg är kan jag lverklaga eller..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan inledningsvis sägas att regler om överklagan av körkortsåterkallelse finns i Körkortslagen.

Jag utgår från att du undrar om du kan överklaga ditt indragna körkort och att omständigheten som föranledde ditt indragna körkort är orsakande av en olycka vid ett övergångsställe.

Det går att överklaga Transportstyrelsens beslut

Ett beslut om återkallelse av körkort kan överklagas till förvaltningsrätten (8 kap 1 § första stycket första punkten körkortslagen). Du skickar alltså in din överklagan till Transportstyrelsen som sedan skickar vidare detta till förvaltningsrätten för bedömning.

Transportstyrelsen kan ge varning istället för att återkalla körkortet

Du nämner att ditt körkort återkallats på grund av att du orsakat en olycka vid ett övergångsställe. Jag vet inte närmare vad och hur detta har skett men misstänker att Transportstyrelsen återkallat ditt körkort på grund av att ditt agerande faller inom någon av återkallelsegrunderna (5 kap. 3 § körkortslagen). Det innebär alltså att Transportstyrelsen förmodligen haft rätt att återkalla ditt körkort.

Transportstyrelsen kan istället för att återkalla ett körkort ge en varning, om en varning av särskilda skäl kan antas vara en tillräcklig åtgärd (5 kap 9 § första stycket körkortslagen). Frågan är om det finns förutsättningar för att du skulle ha fått en varning istället för ett indraget körkort. Omständigheter som kan resultera i en varning istället är exempelvis att det rör sig om mindre allvarliga trafikförseelse där föraren exempelvis har stort behov av körkortet, lång erfarenhet av att köra bil och/eller inte tidigare gjort sig skyldig till trafikbrott.

Sammantagen bedömning

Jag vet inte hur stor skada som åstadkommits eller andra omständigheter som kunnat påverka beslutet om att återkalla körkortet. Det är även en försvårande omständighet att ditt prövningstillstånd fortfarande löper. Det finns dock en chans att förvaltningsrätten bedömer att det bör stanna vid en varning istället. Det du kan göra är att prova att skicka in en överklagan till Transportstyrelsen och försöka argumentera till varför du bör få en varning istället för indraget körkort. Hur du överklagar och blankett för detta bör du fått hem när transportstyrelsen meddelade beslutet om indraget körkort.

Tveka inte att höra av dig vid ytterliga funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare