FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/09/2021

Kan jag överklaga en bot för en studentbiljett som jag fått fast jag är student?

Hej jag hade en giltig student biljett idag och har student kort tills den sista september men fick ändå en bot på 1500kr för att hon fråga hur mycket jag pluggade och jag sa att de var under 75%. Kan jag överklaga de här på vilket sätt som helst???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga var du har köpt din studentbiljett, vilket studentkort det gäller och vilka avtalsvillkor som gäller för det kortet eller var du färdats. Jag ska ändå försöka redogöra för situationen så gott jag kan efter förutsättningarna i frågan.

Vad gäller för studentkorten?

Jag vet inte vilket studentkort du använder dig av, men det kan vara så att olika studentkort har olika villkor för när studieomfattningen berättigar en till olika studentrabatter. För exempelvis Studentkortet och Mecenatkortet anges på deras hemsidor att man måste studera minst 50 % under minst 10 veckor på en studiemedelsberättigad utbildning, se Studentkortets hemsida här och Mecenats hemsida här. På Studentkortets hemsida anges exempelvis även att själva studentresesymbolen kan ha annan giltighetstid än själva kortet.

Vad kan jag göra?

Kontrollera villkoren på ditt studentkort så att allt ser korrekt ut. Om du är berättigad till studentrabatt på din resa men ändå har fått en bot kan du överklaga boten. Kontrollera då ifall det finns information på boten om hur du ska göra för att överklaga samt var du i så fall ska vända dig. Om det inte finns någon sådan information bör du vända dig till det företag eller liknande som har utfärdat boten och överklaga. I överklagan bör då framgå vilken bot du överklagar, varför du överklagar, uppgifter som styrker ditt överklagande (så som bild på studentkortet, intyg på studieomfattning m.m.) och dina personuppgifter.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer går det bra att ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare