Kan jag överklaga en bot som jag skrivit under?

Hej!

Polisen stoppade mig parkerad efter att jag kört in i parkeringen och hävdade att jag hade telefonen i handen medans jag körde och att hans bevis va att han såg med sina ögon. Jag var rädd om mitt körkort så jag skrev under böter men nu ångrar jag mig och vill överklaga, har jag rätt till det? Och kan jag vinna för att polisens ända bevis är att de sätt med ögonen.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

När du skrev under boten innebar det att du godkände den och kan därför inte i efterhand överklaga/bestrida den. Jag tror inte heller att tingsrätten kommer godkänna en resning av målet och ompröva den, enligt punkterna i 58 kap 2 § Rättegångsbalken (RB).

Annars kan jag inför framtiden rekommendera att inte skriva under boten direkt, utan be om att få tänka på saken, eftersom du alltid kan skriva under en bot i efterhand.

Angående om du hade kunnat vinna i rättegång, är det svårt att svara på. Visserligen behöver polisen/åklagaren i en rättegång bevisa att du faktiskt haft telefonen i handen, att de sett det med ögonen är inget starkt bevis eftersom risken finns att de faktiskt sett fel i och med att du säger att du inte ens hade telefonen i handen. Utan bevis blir det ingen fällande dom. Huvudregeln är att en åklagare inte ska ta det till domstol om den inte har bevis, så jag skulle gissa på att ingen rättegång skulle bli av vid en sådan situation.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare