Kan jag överlåta mitt arv till mina barn utan att de behöver betala skatt?

Jag har tre vuxna barn. Min mor dog i oktober 2020 och jag har ett arv att vänta från min mor. Äger jag rätt att överlåta mitt arv till mina tre barn dvs att utbetalningen i samband med arvsskiftet sker direkt till dem och att de ej behöver betala skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar över om dina tre barn kan få ta del av arvet efter din mor utan att behöva betala skatt.

Skatt i samband med arv

Det finns flera sätt för dig att se till så att dina barn får del av arvet utan att behöva betala skatt. Ett sätt är genom att du gör ett arvsavstående. Genom ett arvsavstående ger du upp din rätt att få del av arvet. I stället får dina arvingar, i det är fallet dina barn, ärva i ditt ställe.

Med det sagt är nog det allra enklaste sättet för dina barn att få del av arvet att du helt enkelt ger bort arvet till dem efter att du först tagit emot det. Numera finns varken arv- eller gåvoskatt i Sverige så det är fritt fram för dig att ge gåvor till dina barn utan skattekonsekvenser.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare