Kan jag övningsköra med en handledare som ännu inte blivit godkänt för att köra med mig?

Hej!

Jag har körkortstillstånd och ett godkänt teori prov(B-körkort). Jag har även varit i handledarutbildning. Jag har körprov om två veckor och för att kunna få handledarskaps bevis då tar det ungefär 2-4 veckor vilket jag inte har tid att vänta med beviset.

Frågan är det att:

1)kan man övningsköra med en godkänt handledare som inte har handledarskaps tillstånd att köra med mig?

2) Vad kommer att hända om vi blir stoppad av polis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om körkortstillstånd och handledare återfinns i Körkortslag (1998:488) medan regler om straff för vissa trafikbrott regleras i Lag (1952:649) om straff för vissa trafikbrott, TBL.

Enligt Körkortslag (1998:488) 4 kap. 5 § 4 p ska övningskörning ske med någon som har godkänts som din handledare. För varje person en handledare ska övningsköra med krävs en ny ansökan om att bli handledare, precis som du nämner i din fråga brukar ett sådant godkännande ta några veckor för att få.

Med ditt körkortstillstånd har du endast rätt att köra tillsammans med den handledare som är godkänd och har tillstånd för att köra med just dig. Skulle en handledare som inte blivit godkänd för dig tillåta dig att övningsköra med honom eller henne, kan denne dömas till brottet tillåtande av olovlig körning. Detta framgår av 3 § 3 st TBL. Eftersom ditt körkortstillstånd endast gäller när du kör med en handledare som är godkänd för dig, riskerar även du att dömas för olovlig körning om du kör med en handledare som inte är godkänd för dig.

Straffet för tillåtande av olovlig körning och olovlig körning är böter, 3 § TBL.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare