Kan jag polisanmäla för bedrägeri?

Vi är ett gäng som alla blivit lurade av en person som sålde grejor via Facebook . Vi har alla swishat pengar men har inte fått vad vi betalat för. Vi har i efterhand hittat varandra och har blivit lurade på samma sätt.. hur kan vi göra? Kan vi tillsammans anmäla personen för bedrägeri

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som gäller vid köp
Jag tolkar det som att ni har köpt saker av en privatperson och inte ett företag. I detta fall blir Köplagen aktuell (). Avlämnas aldrig varan som köpts innebär det att du som köpt varan har rätt att kräva att varan ska avlämnas, häva köpet och på så vis få tillbaka pengarna samt kan dessutom kräva skadestånd (22, 27 §).

Bedrägeri
Utifrån din frågeställning verkar personen ni köpt varor av aldrig haft för avsikt att fullgöra köpet. Då kan det som du säger röra sig om bedrägeri. När en person med flit har lurat en annan person att betala pengar för en vara som aldrig avses lämnas av, har denne person gjort sig skyldig till bedrägeri vilket är straffbart med fängelse i upp till två år (9 kap. 1 § brottsbalken).

Anmäl till polisen
Ni bör absolut anmäla personen i fråga till polisen. Detta gör ni enklast genom att ringa 114 14. Troligtvis får ni upprätta varsin anmälan, men ni kommer ändå vara brottsoffer till samma person.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare