Kan jag polisanmäla hyresgäst för utebliven hyra?

Hej, Jag har hyrt ut min lägenhet i andra och hyresgästen har inte betalat hyran denna månad och kommer på ursäkter och vill inte flytta ut, kan jag polisanmäla det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Som hyresvärd har du rätt att begära att din hyresgäst flyttar om hyresgästen inte har betalat hyran en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § första punkten JB). Den rätta myndigheten att vända sig till om hyresgästen inte frivilligt flyttar är däremot inte polisen, utan du ska istället ansöka om avhysning hos Kronofogden (1 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Innan Kronofogden fattar ett beslut har hyresgästen alltid rätt att yttra sig (25 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Hyresvärden kan alltså inte självmant tvinga någon att flytta eller byta lås i dörren, utan detta måste först prövas av Kronofogden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare