Kan jag polisanmäla störande samtal?

Om en person privat ringer ringer och anklagar personen som svara att han har ringt privat personens flickvän ständigt, men personen har ingen aning vad han pratar om och känner varken flickvännen elr person som har ringt, borde han polisanmäla detta för att han falsk anklagar en person som har ingen aning varför just han ringde den personen o anklagar en oskyldig individ ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon utsätter någon annan för störande kontakter och gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt så kan de dömas för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år (4 kap 7 § brottsbalken). Kontakten behöver inte bara innebära fysiska kontakter utan det kan även innebära kontakt via till exempel internet eller telefon. Vid bedömningen om huruvida samtalen kränker den utsattes frid brukar hänsyn tas till exempelvis hur ofta samtalen sker, hur de sker och när det sker, till exempel om de sker mitt i natten etc.

I detta fall så verkar samtalen ske väldigt ofta, dessa upprepade samtal har alltså fått en trakasserande effekt och om personen känner att det är besvärande så kan dem polisanmäla den som ringer.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare