FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/08/2021

Kan jag returnera felfri vara?

Hej! Jag har köpt en vara från butik på nätet och är inte nöjd med köpet . Har pratat med butiken och då 14 dagar har passerat så gäller inte ångerrätten att få lämna tillbaka. Jag har andvänt den och insett att den inte uppfyller mina krav. Vad är mina rättigheter i detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig utav distansavtalslagen då köpet skedde online. Jag utgår också från att varan du har köpt inte har några fel och reglerna i konsumentköplagen utesluts därför. Om det skulle vara så att din vara är skadad eller har andra fel rekommenderar jag att ställa en ny fråga då omständigheterna skulle aktualisera en annan slutsats.

När har konsumenten rätt att återlämna en vara?

En konsument har rätt att återlämna en vara om säljaren har gått med på det enligt köpeavtalet. Ofta ger näringsidkare en sådan möjlighet till sina kunder genom att erbjuda ett tidsbegränsat "öppet köp". Att erbjuda öppet köp till kunder är inte ett krav enligt lag, utan faller inom näringsidkarens fria avtalsrätt.

En konsument har även rätt att återlämna en vara som den har köpt genom ett distansavtal, alltså ett avtal som exempelvis har träffats online eller via telefon. Konsumenten har då enligt lag en ångerrätt som gäller i 14 dagar efter den dag då konsumenten fick varan till sig (se 2 kap. 10 § distansavtalslagen och 2 kap. 12 § distansavtalslagen). Denna ångerrätt kan näringsidkare inte avtala bort.

Slutsats

I och med att din lagstadgade ångerrätt har gått ut är det helt upp till företaget om de vill returnera varan eller inte. Detta innebär att du inte kan lämna tillbaka varan. Som sagt gäller detta däremot endast om varan är felfri och om den inte är det är du välkommen att ställa en ny fråga.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare