Kan jag säga upp en andrahandshyresgäst som inte betalar hyran?

Hej!

Jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand. Uppsägning tiden skrev vi 3 månader. Men han som bor i min lägenhet betalar inte hyran. och jag är student och har inte råd till två hyror då jag bor i annat ort pga studier.

Har jag rätt att sparka han från lägenheten? För jag tänker i kontraket står det att man ska betala hyran för och kunna bo i lägenheten och eftersom han inte betalar hyran hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om andrahandsuthyrning och konsekvenser vid utebliven betalning av hyra finns i 12 kap. Jordabalken (JB) vilken också kallas hyreslagen.

Vad händer om en hyresgäst inte betalar hyran?

Om en hyresgäst inte betalar hyran inom 1 vecka efter förfallodatumet, ska hyresrätten anses förverkad (12 kap. 42 § p.1 JB). Hyresvärden (i detta fallet du som förstahandshyresgäst) har med det rätt att säga upp hyresavtalet, detta gäller direkt och inte först efter den avtalade uppsägningstiden om 3 månader.

Hur går en sådan uppsägning till?

Först ska hyresvärden skriftligen meddela sin hyresgäst om uppsägningen, samt även meddela socialnämnden i sin kommun om att avtalet har sagts upp. Enligt 12 kap. 44 § 1-2 st JB kan hyresgästen få behålla bostaden om hyran betalas inom 3 veckor från meddelandet.

Om hyran inte inkommer även efter den perioden är hyresrätten förverkad och hyresgästen har inte längre rätt att bo kvar i bostaden. Då kan hyresvärden, om innehar en dom från tingsrätten om beslutet, få hjälp från Kronofogden att avhysa hyresgästen från bostaden om denne fortfarande vägrar att flytta ifrån. Detta kan dock ta lång tid.

Vad kan du göra?

Svar på din fråga blir alltså ja, du får säga upp din andrahandshyresgäst om denne inte betalar sin hyra. Uppsägningen kan ske direkt och beaktande av den avtalade uppsägningstiden behöver inte göras. Det finns också möjlighet att säga upp hyresgästen om denne vid upprepade tillfällen betalar hyran sent, även om det endast handlar om någon dag sent Du måste då som hyresvärden först meddela att det måste upphöra och att hyreskontraktet riskerar att bli uppsagt om det fortsätter.

Om betalningen inte skett efter 1 vecka efter förfallodatumet, så kan du som hyresvärd meddela om uppsägning efter vilket personen har 3 veckor på sig att betala. Om det inte görs så har du rätt att tvinga ut personen exempelvis med hjälp av kronofogden.

För att undvika en jobbig och lång uppsägningsprocess som det kan resultera i, så uppmanar jag dig att prata med din andrahandshyresgäst om hur situationen ligger till. Varna hen om vad som kan hända om denne fortsätter att inte betala eller sätter in hyran för sent.

En annan sak är om hyreskontraktet är tidsbegränsat, då du kan vänta ut tiden och möjligtvis återkräva pengarna i skadestånd. För detta krävs att du först meddelat personen att detta kan hända.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare