Kan jag säga upp hyresavtalet trots att en uppsägning redan har gjorts av hyresvärden?

Hej!

Min hyresvärd har 3 mån uppsägning och jag har en.

Om min hyresvärd säger upp vårt avtal kan jag då under denna uppsägning säga upp avtalet också fast från min sida. Så att det således kortas ner till en månad istället för tre?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har ett förstahandskontrakt i en hyresrätt varför 12 kap. jordabalken (hyreslagen) är tillämplig. Vad jag förstår har du en kortare uppsägningstid enligt ert hyresavtal än de tre månaderna som följer av lag (4 § första stycket punkt 1 hyreslagen). Ett sådant avtalsvillkor är giltigt då det är till din (hyresgästens) fördel (1 § femte stycket hyreslagen). Hyreslagen har nämligen till syfte att skydda hyresgästen.

Om du säger upp hyresavtalet har du rätt till din mer förmånliga uppsägningstid, då denna är juridiskt bindande. Din uppsägningstid på en månad påverkas alltså inte av att en uppsägning redan har gjorts av hyresvärden. Således har du rätt att flytta ut en månad efter att du har meddelat att du vill flytta. Tänk på att du måste få ett skriftligt erkännande av din uppsägning om du säger upp avtalet muntligen (8 § första stycket hyreslagen).

Skulle det istället röra sig om ett andrahandskontrakt gäller en månads uppsägningstid redan enligt lag (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Du har alltså även i det avseendet rätt att flytta ut en månad efter att du har sagt upp hyresavtalet .

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare