Kan jag sälja en del av min fastighet?

Hej!

Jag undrar om jag kan sälja en del av min fastighet till min son och hans flickvän, t.ex. 75%?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du vill sälja en andel av fastigheten, och inte ett särskilt område på fastigheten.

Det är möjligt att sälja en del av din fastighet till din son och hans flickvän. Köpet måste uppfylla vissa krav för att vara giltigt (4 kap. 1 § jordabalken, JB). Köpeavtalet måste vara skriftligt och undertecknat av både säljare och köpare. Avtalet måste innehålla uppgift om köpeskilling, det vill säga hur mycket du säljer andelen för. Avtalet måste också innehålla en överlåtelseförklaring, det vill säga en förklaring om att du säljer andelen till köparen/köparna. Köparna blir genom köpet delägare i din fastighet (4 kap. 8 § JB).

Köparna av andelen måste ansöka om lagfart hos Lantmäteriet enligt reglerna i 20 kap. JB.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare