Kan jag skriva ett testamente ensam?

Jag är en gift kvinna utan barn. Jag undrar om jag kan skriva ett testamente ensam?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente finner man i ärvdabalken (ÄB). Det är endast bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) som inte kan göras helt arvlösa genom att du testamenterar bort alla dina ägodelar (ÄB 7 kap. 1 §).

Du kan alltså testamentera bort allt till vem du vill utan några hinder i lagen, eftersom du och din make inte har några barn.

Skriva ett testamente ensam?

Viktigt att tänka på att det finns vissa formkrav när det kommer till testamenten, dessa måste följas för att testamentet ska vara giltigt. Bland annat måste testamentet vara skriftligt och bevittnas av två närvarande vittnen.

En av fördelarna med att gå till en jurist är att de har koll på de formkrav som regleras i Ärvdabalken samt att de kan hjälpa dig att säkerställa att testamentet är korrekt innehållsmässigt.

Behöver du hjälp med att skriva ett testamente eller har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines Juristbyrå HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare