Kan jag söka ett annat jobb under tiden jag är tjänstledig för studier

Hej!

Jag har beviljas tjänstledighet från mitt arbete i dagligvarubutik sedan 2 år tillbaka på grund studier. Denna kommande sommaren har jag blivit erbjuden ett sommarvikariat på heltid och även tackat ja till denna tjänsten. Denna tjänsten är inom vård och omsorg. Är jag tvungen att säga upp mig från mitt arbete i dagligvaruhandeln eller kan jag vara anställd hos båda samtidigt?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har sökt och beviljats ledighet för studier under hela tiden du tänker studera.

Om du sökt tjänstledigt utan att avtala om att du återgår i arbete mellan terminerna hos din arbetsgivare, kan du inte göra det utan att riskera att din tjänstledighet upphör. Du har rätt att avbryta din tjänstledighet för att återgå till ditt arbete, se 10 § studieledighetslagen.

Om du avslutar din tjänstledighet för att återgå i arbete, måste du göra en ny ansökan om tjänstledighet i det fall du önskar studera vidare. Din arbetsgivare kan dock skjuta upp din ledighetsansökan enligt 4 § studieledighetslagen, det finns även risk att du inte beviljas ledighet om det finns en annan arbetstagare på din arbetsplats som också söker tjänstledigt för studier, som har större behov av utbildning, se 7 § studieledighetslagen.

Om du vill ansöka om ett annat arbete under den tid du inte studerar måste du först fråga din arbetsgivare som gav dig tjänstledigt om lov. Du har blivit beviljad tjänstledighet för studier.

Sammanfattning

Har du ansökt om att vara tjänstledig under hela tiden dina studier pågår, måste du fråga din arbetsgivare först om det är ok med att du söker ett annat arbete mellan studieperioderna. Var noga med att ni är överens om vad som gäller. Jag rekommenderar dig starkt att upprätta ett skriftligt avtal om vad ni kommer överens om utöver den redan beviljade studieledigheten. Vi på Lawline hjälper dig gärna med ett avtal.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare