​Kan jag söka ett annat jobb under tiden jag är tjänstledig för studier?

Hejsan!

Jag har tagit tjänstledigt för att plugga upp mina betyg samt förbereda mig inför kommande högskoleprov då jag har ambitionen att börja på universitet. I och med att jag har tjänsteledighet så har jag inte längre någon fast inkomst. Jag har flyttat till en ny ort för att underlätta studierna och jag befinner mig 1 timme enkel resa från arbetsplatsen.

Min fråga är om jag kan söka extra jobb hos en ny arbetsgivare i nuvarande ort, för att få en inkomst vid sidan av studierna, och hur mycket får jag arbeta i så fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du är tjänstledig från ditt heltidsjobb för studier och undrar om du kan söka heltidsjobb hos en ny arbetsgivare.

Om du sökt tjänstledigt utan att avtala om att du får arbeta mellan terminerna hos din arbetsgivare, kan du inte göra det utan att riskera att din tjänstledighet upphör. Alltså behöver du fråga din arbetsgivare som gav dig tjänstledigt om lov om det är ok att du söker ett annat arbete. Var noga med att ni är överens om vad som gäller. Jag rekommenderar dig starkt att upprätta ett skriftligt avtal om vad ni kommer överens om utöver den redan beviljade studieledigheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare