FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/08/2020

Kan jag söka till grundläggande militär utbildning om jag blivit dömd för brott?

Vill söka till grundläggande militär utbildning. Men för mer än 8 år sen blev jag dömd men har inte sen dess hittat på några dumheter och undrar om det fortfarande är möjligt för mig o söka denna utbildning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att söka till GMU finns det antagningskrav som Försvarsmakten har publicerat på sin hemsida (se länk här). Det framgår här att det inte är möjligt att gå vidare i rekryteringstesten om man tidigare blivit dömd för ett brott, eftersom att alla som går vidare efter rekryttest och antagningsprövning kontrolleras i polisens belastningsregister.

Det går att läsa mer om detta i Försvarsmakten föreskrifter om tillämpning av förordning (2015:613) om militär grundutbildning. Av detta framgår det att anledningen till varför man inte kan bli antagen om man är dömd för ett brott är att laglydnad är ett av kriterierna som finns för att kontrollera om den som sökt är lämplig för Försvarsmakten (4 § Försvarsmaktens föreskrifter om tillämpning av förordning (2015:613) om militär grundutbildning).

Sammanfattning

Nej, har man blivit dömd för ett brott kan man inte bli antagen till grundläggande militär utbildning.

Hoppas du fått hjälp med din fråga!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare