FrågaARBETSRÄTTSjuk 17/03/2021

Kan jag som arbetsgivare kräva läkarintyg?

Min anställd ljög mycket för att inte komma på jobbet. Han sa i november att han var sjuk och inlagd och sen gick till facket och sa att han fått ingen lön på november men utan att säga till facket att han var sjuk. Jag hade möte med facket då fått de veta från mig om sjukperioden och facket bestämde att jag måste betala sjuklönen. Han ljög till facket med flera sacker men jag har visat att jag hade rätt ( t.ex. att han fått ingen lön alls eller att jag inte kallat honom på jobbet). Därför misstänker jag att han ljög om sjukdomen. Har jag rätt att be läkarintyg? Vad ska jag göra i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår det är du av uppfattningen att en av dina anställda ljugit för såväl dig som facket om att han var sjuk. Situationen inträffade i november 2020. Då du misstänker att han ljugit om sjukdomen undrar du om du har rätt att begära läkarintyg.

Bestämmelser om när sjukintyg kan begäras finns i lagen om sjuklön. Normalt sett finns det en bestämmelse i 10 a § lagen om sjuklön som ger arbetsgivaren att under vissa omständigheter begära läkarintyg från första dagens sjukdom. Enligt nämnda bestämmelse krävs det särskilda skäl vilket innebär att det ska föreligga t.ex. missbruk av rehabilitering eller annat skäl som motiverar arbetsgivarens begäran. Bestämmelsen har för tillfället upphävts på grund av den pandemi vi befinner oss i. Enligt tidigare besked skulle den återinförts den 1 januari 2021. Det har däremot ändrats och nytt datum är den 1 maj 2021. Oavsett om bestämmelsen hade funnits eller ej är det däremot bara möjligt att begära läkarintyg för en dag tidigare. Du kan således inte begära läkarintyg för den tid arbetstagaren var sjukanmäld i november; bland annat skulle det vara svårt att visa fyra månader senare att det förelåg en sjukdom då.

I din fråga uttrycker du att facket "bestämde" att du måste betala sjuklön. Facket kan förvisso inte "bestämma" över dig. Däremot kan facket begära att du ska betala sjuklön och ta strid för sin medlem. Du kan således vägra att betala ut det, med risk att facket hjälper sin medlem att stämma dig i domstol för att få betalt. Huruvida din anställde och facket kan nå framgång kan jag tyvärr inte bedöma utifrån den information jag har.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare