FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev29/06/2019

Kan jag som borgensman bli skyldig att betala andra skulder som jag inte kände till?

Jag gick i borgen för min dotters husköp honskötte inte lånet huset såldes av banken som kräver mig på ytterligare 185000 kr för ett ytterligare lån hon tagit utan min vetskap skall jag betala detta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väder dig till oss på Lawline med din fråga.

Nu känner jag inte till villkoren i borgensavtalet mellan dig och banken, men jag ska försöka redogöra rättsläget.

Det finns inga direkta formkrav gällande borgensavtal, men enligt god banksed bör borgensmannen skriva under borgensåtagandet personligen. Det finns olika typer av borgensåtaganden, enkel borgen, proprieborgen och generell borgen. Enkel borgen innebär att kreditgivaren kan kräva dig på pengar först när låntagaren faktiskt inte har möjlighet att betala. Vid propieborgen kan kreditgivaren kräva dig på pengar trots att låntagaren faktiskt har kapital, exempelvis om låntagaren glömmer bort att göra en inbetalning. Generell borgen innebär att att den som gått i borgen lovar att betala låntagarens samtliga skulder och även framtida skulder. Vanligtvis brukar man besluta att generell borgen ska gälla för ett specifikt belopp.

Jag förmodar att i din situation rör det sig om generell borgen och banken kan därmed kräva att du betalar andra skulder också. Banken kan dock ha agerat mot god banksed genom att inte ge dig tillräcklig insyn, men hur pass allvarligt detta är kan jag inte svara på med den informationen jag har.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, och tveka inte på att kontakta oss igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare