FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/07/2020

Kan jag som säljare kräva att köparen fullgör köpet?

Hej. Skulle sälja en barnvagn och köparen betalar 500 kr i handpenning . Jag skulle förvara den tills hon fått ihop resten av pengarna. Efter tre veckor vill hon ha tillbaka sin handpenning och inte fullfölja köpet. Hon var så säker på köpet att vi inte bestämde vad som gällde Ang handpenningen. Har köparen rätt att bryta ett avtal? Jag hade kunnat sälja vagnen till någon annan istället för att hålla den till henne. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du som privatperson sålt barnvagnen till en annan privatperson. Köplagens regler blir därför tillämpliga. Eftersom köparen betalt en handpenning har ni ingått ett köpeavtal. Du som säljare får hålla fast vid köpet och kräva betalning (52 § KöpL). Det enda som kan göra att köparen inte behöver stå fast vid köpet är om det föreligger ett hinder som hon inte kan övervinna eller om hennes medverkan skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till säljarens intresse av köparens medverkan (53 § KöpL). Ett exempel på ett hinder som köparen inte skulle kunna övervinna är att hon på grund av skuldsanering inte har pengar att betala barnvagnen med. Eftersom inget tyder på att någon sådan omständighet finns så har du rätt att kräva att köparen fullgör köpet. För att du ska kunna kräva att köparen fullgör köpet får du inte vänta orimligt länge med att framställa kravet på att köparen ska fullgöra köpet (53 § 3 st KöpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare