Kan jag spara fyra veckors semester?

Hej! Jag är nyanställd på en skola och har jobbat där i två veckor. Nu kommer skolan ha stängt och jag börjar min anställning med att gå på föräldraledighet. Min fråga är om det smartaste för mig nu är att ta semester fyra veckor eller om dessa sparas om jag inte tar ut någon semester nu utan går direkt på föräldrapenningen?

Lawline svarar

Hej, vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du kan spara fyra veckors semester till ett senare år. Svaret på detta är nej. Enligt 18 § semesteralgen har man, om man under semesteråret har rätt till mer än 20 semesterdagar med lön, rätt att spara de överskjutande dagarna.

Detta innebär att du har rätt att spara de dagarna som överskrider 20 semesterdagar. De flesta har rätt till 25 dagars semester (4 § semesterlagen), vilket innebär att man har rätt att spara fem dagars semester.

Eftersom du är nyanställd är dock risken stor att du inte har rätt till fyra veckors semester i år. Hur du räknar ut hur många semesterdagar du har rätt till framgår av 7 § semesterlagen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare