FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/07/2018

Kan jag stämma i domstol

Hej!

Jag och en vän åt lunch, dagens rätt, hos på en restaurang. Vi serverades fläskkött.

Efter en dryg vecka insjuknade vi båda med magsmärtor. Något vi inte kopplade ihop med besöket på restaurangen förrän nu, 5 veckor senare.

Jag har legat på sjukhus och det har konstaterats att jag haft en maginfektion i tunntarmen, misstänkt yersinia som finns i gris men då sjukdomen pågått så länge och kroppens immunförsvar brutit ner bakterierna hittades inga i proverna (men infektionen gick att se via röntgen, hög sänka etc). Jag lider nu av reaktiv artrit pga infektionen med smärtor i ryggen och en fotled som ej går att stödja på. Vår sommar är förstörd. Även min vän har fått avbryta en utlandssemester, har haft kraftiga ihållande magsmärtor och illamående och träffat läkare flera gånger.

Ingen annan i våra familjer har insjuknat och vi har endast träffats vid detta tillfälle 2018. Det kan inte vara en slump att vi båda blivit sjuka efter besöket på restaurangen. Går det att stämma restaurangen utan bevis för att det verkligen var yersinia?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan helt klart stämma restaurangen och yrka skadestånd. Men det är inte samma sak som att du skulle vinna i en eventuell rättegång. Det måste finnas bevisning som stödjer det du säger. I Sverige har vi fri bevisföring det innebär att du kan lägga fram all slags bevis (både muntligt och skriftligt) 35 kap. 1 § rättegångsbalken, detta värderas sedan fritt av domstolen.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare