FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/05/2018

Kan jag starta ett aktiebolag trots att jag haft skatteskulder?

Hej jag har en fråga , jag har haft skulder hos kronofogden och jag har några betalnings anmärkningar med min enskild firma ,Men allt är betald och inga skulder i nuvarande situation. Vi vill öppna aktiebolag och jag ska vara med 50% skulle det fungera även jag har varit i skatteskuld? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om aktiebolag regleras i aktiebolagslagen (ABL). Den som får lov att bilda ett aktiebolag kallas stiftare och det första kravet som måste vara uppfyllt är att det måste vara minst en fysisk/juridisk stiftare (2 kap. 1 §). Den som är underårig eller i konkurs eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken kan inte vara stiftare. Att detsamma gäller den som har näringsförbud följer av 11 § lagen (2014:836) om näringsförbud. Lag (2014:848), enligt 2 kap. 2 § ABL.

I din fråga framgår att du haft skulder hos kronofogden men att de är betalda i nuläget. Frågan som kvarstår är om du har fått näringsförbud. I sådant fall kan det utgöra ett hinder för dig att vara stiftare. Vidare måste aktiekapitalet vara minst 50.000 kr (1 kap. 5 § ABL). Vad gäller aktiekapitalet förutsätter det att ni har så mycket för insättning. Betalningsanmärkningarna och skulderna hos kronofogden kan påverka bankens benägenhet att låna ut till dig. Du kan i sådant fall ta ett privatlån eller komma överens om detta med den andra potentiella stiftaren. Utöver dessa två noteringar finner jag inga övriga hinder för er att starta ett aktiebolag, utifrån informationen i din fråga.

Lycka till!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare