FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt28/08/2020

Kan jag ta emot en stor summa pengar från min utlandsboende mor utan att betala skatt?

Hej ,

Min mor bor iItalien , jag själv bor i Sverige oh är Svensk medborgare ( pensionär ).

Nästa vecka kommer jag att åka till Italien ty min mor har bestämt sig för att donera till mig en avsevärd summa pengar i € ( över 200000€ ).

Vi kommer att genom Notarium att producera intyg på donationen för att sedan genom en Italiensk Bank överföra allt till Nordea i Sverige på mitt konto i € .

Jag är enda barn , jag har själv 4 vuxna barn som jag tänker donera det mesta av donationen till .

3 av barnen bor i Sverige och 1 i Italien .

Finns det någon komplikation till detta genom att allt intygas genom Notarius och underrättar banken ( Nordea ) med intyg på handen att allt går friktionsfritt och att jag och mina barn inte får problem efteråt ( skatter och annat ).

När jag kommer tillbaka från Italien den 7 September skulle ja vilja ha ett möte för att diskutera andra detaljer .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga ska du nästa vecka åka till Italien för att träffa din mor. Din mor har bestämt sig för att donera en avsevärd summa i EUR. Ni kommer att genom notarius publicus att skapa ett intyg för gåvan och sedan genom italiensk bank överföra pengarna till ditt konto i Sverige.

Du är enda barnet till din mor och har för avsikt att donera det mesta av donationen till dina vuxna barn (tre boende i Sverige, ett i Italien). Du undrar över om det finns någon risk för komplikationer avseende skatter och annat i och med de gåvor som är för handen.

Förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning är enligt svensk rätt skattefria (8 kap. 1 § inkomstskattelagen, IL). För din del innebär det att om du erhåller pengar i gåva av din mor är du inte skyldig att betala någon skatt för dessa.

I vissa fall kan överföring av pengar anses utgöra en skattepliktig tjänsteinkomst. För att det rent skattemässigt ska räknas som en gåva finns tre kriterier som måste vara uppfyllda: (1) det ska finnas en frivillighet från givaren, (2) det ska finnas en gåvoavsikt från givaren till mottagaren och (3) det ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till mottagaren. Med gåvoavsikt avses att gåvogivaren gör överföringen enbart i syfte att gynna mottagaren, utan att kräva någonting tillbaka. Om överlåtelsen sker till närstående presumeras det att det finns en gåvoavsikt. Skulle "gåvan" i själva verket ges på grund av att gåvomottagaren utfört någon typ av prestation för gåvogivarens räkning och det därmed saknas gåvoavsikt, kan det istället röra sig om en tjänsteinkomst. Begreppet "tjänsteinkomst" är brett definierat och innefattar alla inkomster man får på grund av tjänster man utför åt andra. Det behöver alltså inte finnas något anställningsavtal eller uppdragsavtal, utan det räcker att man tar emot ekonomisk ersättning för något som man gjort för någon annan. Det finns scenarion där en transaktion kan ha inslag av både gåva och tjänsteinkomst, exempelvis om en viss tjänst utförs, men att den ersättning som utgår är så orimligt stor att det anses finnas vissa gåvoinslag.

I ditt fall finns det en presumtion om gåvoavsikt då du får pengarna från din mor. Detsamma gäller när du skänker en del av pengarna till dina barn. Enligt svensk skatterätt föreligger därför ingen skattskyldighet. Tyvärr kan vi inte besvara om det av dina barn som är boende i Italien riskerar att bli skattskyldig för gåva.

Det kan vara en god idé att upprätta gåvoavtalet med hjälp av notarius publicus så som du beskriver. Min rekommendation är även att du i förväg kontaktar din bank och informerar om att det kommer att överföras en större summa i EUR som gåva från din mor. Banker är bundna av penningtvättslagen och ska övervaka och bedöma transaktioner i syfte att upptäcka aktiviteter och transaktioner som är avvikande. Ett få in en så stor summa pengar som den du beskriver torde avvika från vad som kan förväntas, varför det är en god idé att du informerar banken dessförinnan.

Sammanfattningsvis riskerar varken du eller dina barn att bli skattskyldiga enligt svenska skatteregler. Det är en god idé att dokumentera att du fått gåvan av din mor och jag rekommenderar dig även att kontakta banken innan överföringen så banken är medveten om pengarnas ursprung.

Då du beställt telefonuppföljning kommer jag att ringa dig på måndag, den 31 augusti, klockan 10.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Om den föreslagna tiden inte är lämplig är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post dessförinnan så bokar vi in en mer lämplig tid. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare