FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess04/07/2021

Kan jag ta reda på om min bror är adopterad utan att någon får veta de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställt rör adoption och begäran om att ta ut allmän handling, och regleras därför i offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Enligt Tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap. 14 § 3 st TF har den som begär ut en allmän handling vara anonym på så sätt behöva uppge sitt namn och vara anonym. Dock finns det undantag om du begär ut en handling som omfattas av sekretess som till exempel rör en persons hälsa.

Förutsättning för att begära ut dessa handlingar är om det är av betydelse för han eller hon ska få vetskap om vilka hans eller hennes biologiska föräldrar är, detta enligt OSL 26 kap. 8 §. Är dessa förutsättningar uppfyllda, har denne laglig rätt till adoptionshandlingar. Vill du själv få ut uppgifterna så måste du visa att ingen kommer att lida av att uppgifterna görs tillgängliga för dig.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare