FrågaAVTALSRÄTTGåva22/07/2020

Kan jag ta tillbaka en överlämnad gåva?

Hej. Jag gav bort en gåva med villkor. Jag hade en stor skiffer Sten som min granne ville ha i syfte att använda till sitt utekök. Eftersom vi har haft en relation hela livet så kände jag att det var ok om han skulle använda den själv. Till min stora förvåning så har han utan tillåtelse gett bort den till en annan granne. Något som från min sida var en stor besvikelse. Jag undrar om jag har någon laglig rätt att kräva tillbaka den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du givit bort en gåva med villkor. Eftersom det inte framgår av din fråga vad detta villkor innefattade och när det uppkom kommer mitt svar bli mer generellt, men jag hoppas att det räcker för att besvara dina funderingar.

En gåva blir bindande när den har fullbordats. Om en gåva har fullbordats är det inte längre möjligt att ta tillbaka gåvan.

(1 § Gåvolagen).

Gåvan anses fullbordad när gåvan kommit i mottagarens besittning. Det vill säga när den överlämnats till mottagaren, i ditt fall grannen.

(2 § Gåvolagen)

Eftersom stenen är överlämnad är gåvan fullbordad och du har tyvärr ingen juridisk rätt att ta tillbaka denna. Undantaget är om du och mottagaren innan gåvans överlämnade avtalat om återlämnande.

Sammanfattningsvis har du tyvärr ingen rätt att ta tillbaka gåvan om du inte innan du lämnade över den avtalade om ett villkor att endast grannen själv fick rätt till stenen och att du annars skulle ha rätt att ta tillbaka den.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare