FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet13/10/2020

Kan jag tvinga fram försäljning av fastighet jag äger tillsammans med annan?

Äger tillsammans med mitt ex ett hus, han har gjort slut och jag hade inte råd att bo ensam i huset så han bor där. Han vägrar sälja huset och vill köpa ut mig för en summa som jag inte godkänner. Kan jag tvinga fram en offentlig försäljning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag är samäganderättslagen (SamägL). I svaret utgår jag från att ni inte genom ett samägandeavtal avtalat om att lagen inte ska gälla. Detta utifrån den information jag tillhandahållits.

Som delägare i samägd fastighet kan du tvinga fram en offentlig försäljning
Du kan, som delägare i huset, tvinga fram en försäljning för er gemensamma räkning på offentlig auktion. Ansökan om försäljning lämnar du in till Tingsrätten. Ditt ex kan, i sin roll som delägare, i regel inte förhindra försäljningen. Skulle det emellertid finnas synnerliga skäl för det kan anstånd beviljas (6 § SamägL). Det är emellertid mycket som krävs för att det ska anses föreligga synnerliga skäl, vilket betyder att den situationen inte är så trolig.

De kostnader som uppstår betalas av dig och ditt ex i relation till respektive ägarandel. Äger ni exempelvis halva huset var blir kostnadsfördelningen hälften var.

Om det är något ytterligare du funderar över, exempelvis hur ansökan ska skrivas är du varmt välkommen att höra av dig igen. Jag kan starkt rekommendera våra jurister här på Lawline för vidare rådgivning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare