Kan jag tvingas betala min skuld flera gånger?

Hej, jag har en fråga rörande skuldebrev.

Om jag tar ett lån av en kompis (det har upprättats ett skuldebrev) som jag sedan återbetalar genom att betala av en mindre summa varje månad och han sedan överlåter skuldebrevet till någon annan, vad har jag för rättigheter då? kan jag bli skyldig att betala hela summan igen eller har jag rätt att endast betala det som är kvar av min skuld? Vad kan stärka min rätt här? Är det till min fördel om den första borgenären d.v.s. min kompis som jag tog lånet av, kvitterar på skuldebrevet varje månad jag har betalat?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi skuldebrevslagen (SkbrL).

Du har en rätt att få alla dina betalningar av skulden antecknade på själva skuldebrevet (21 § SkbrL). Om dina betalningar inte är antecknade, och det inte heller finns någon amorteringsplan, finns det en risk att du kan behöva betala även till en ny innehavare av skuldebrevet (15 § SkbrL).

Du bör alltså se till att dina betalningar antecknas på skuldebrevet, så att du är skyddad mot nya borgenärer.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare