FrågaPROCESSRÄTTDomstol10/08/2020

Kan jag väcka talan i tingsrätten utan en advokat?

Hej,

Jag vill väcka talan i tingsrätten, angende utökat laglotts skydd. Kan jag som privatperson göra detta? eller måste jag utse en advokat i första läget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det förstärkta laglottsskyddet stadgas i 7 kap. 4 § ärvdabalken. Talan måste väckas inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutades.

Det är inget krav på att anlita en advokat för att föra olika processer i domstol, utan det kan göras av privatpersoner. Du kan således själv väcka talan i tingsrätten, och om du sedermera behöver eller vill ha en advokat kan du anlita någon i det pågående målet. Då upprättar ni en fullmakt som ger advokaten behörighet att företräda er i målet och handlingen lämnas in till tingsrätten. Du kan läsa mer om vilken information som ska finnas med i stämningsansökan på Sveriges domstolars hemsida som du hittar här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare