Kan jag välja vilket covid-19 vaccin jag ska ta?

Är det lagligt att ej få välja vilket covd-19 vaccin man vill ta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall man får välja vilket covid-19 vaccin man vill ta.

Folkhälsomyndigheten är den myndighet i Sverige som har till uppgift att verka för god folkhälsa och arbeta för att befolkningen ska ha ett skydd mot smittsamma sjukdomar, därmed även covid-19.

Enligt Folkhälsomyndigheten har man just nu ingen möjlighet att välja vilket vaccin mot covid-19 man ska ta, detta eftersom det finns en begränsad tillgång på olika vacciner. Vissa allergier och sjukdomar kan dock påverka vilket vaccin du får.

Alla vacciner mot covid-19 följs upp och granskas löpande, varför det är viktigt att ha koll på Regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och restriktioner.

Mer om covid-19 och dess vaccin kan du läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Hoppas detta besvarade din fråga! Om något var oklart eller du har fler funderingar, är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga här ovan!

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare