Kan köparen kräva hävning istället för omleverans?

Hej, jag har fått en reklamation godkänd på ett laminatgolv som har fel på ytskiktet. Leverantören erbjuder ett nytt golv men jag vill ha pengarna tillbaka istället och vill handla mitt nya golv någon annan stans. Kan dom neka mig pengarna tillbaka och därigenom tvinga mig att välja deras golv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att utgå från att du köpte golvet i egenskap av konsument och att det således är konsumentköplagen (KKöpL) som blir tillämplig, se 1 §.

Båda du och leverantören verkar vara överens om att det förelåg ett fel i varan, eftersom du fick din reklamation godkänd. I en sådan situation finns det ett antal påföljder som du som konsument kan kräva, som framgår av 22 § KKöpL. Dessa är avhjälpande, omleverans, prisavdrag alternativt ersättning för att avhjälpa felet eller hävning av köpet. I vissa fall kan man även har rätt att kräva skadestånd eller hålla inne med betalningen.

I första hand har du rätt att kräva avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Även om du kräver en annan påföljd har säljaren rätt att erbjuda avhjälpande eller omleverans istället för att godta hävning eller prisavdrag (27 § KKöpL). Detta förutsätter dock att säljaren erbjuder detta direkt när du som köpare reklamerar varan och att det kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad eller olägenhet för dig som köpare. Hävning av ett köp kan bli aktuellt när felet i varan är av väsentlig betydelse för dig som köpare (29 § KKöpL). Men det är alltså först när avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga som du kan kräva prisavdrag eller hävning (28 § KKöpL). Hävning är tänkt som en sista utväg och inte något man som köparen kan kräva direkt.

Sammanfattningsvis innebär det att om leverantören kan erbjuda dig ett nytt likadant golv som är felfritt och detta kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig, har leverantören rätt att göra det istället för att acceptera hävning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare