FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/07/2020

Kan körkortet återkallas igen efter olovlig körning?

Hej.Min son förlorade sitt körkortet i februari i år pga misstänkt rattfylleri.I går 29/7 kom ett brev från transportstyrelsen att han får tillbaka körkortet.Men under tiden han inte hade körkortet så körde han ändå o det blir ju olovlig.min fråga är dras körkortet igen med tanke på olovlig körning?mvh Britt-Marie

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i trafikbrottslagen (TBL) och körkortslagen (KörkL).

Olovlig körning när körkortet var återkallat kan ännu en gång leda till återkallat körkort

Precis som du säger ska ett körkort återkallas om föraren gör sig skyldig till rattfylleri (5 kap. 3 § p 1 b KörkL). Om körkortet är återkallat eller omhändertaget så är körkortet inte längre giltigt (3 kap. 13 § p 2 KörkL). Det innebär att din son, som kör bil efter att ha fått sitt körkort återkallat. kör utan ett giltigt körkort. En person som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att ha tillstånd att göra det kan dömas för olovlig körning till böter (3 § TBL). Eftersom din son tidigare innehaft ett körkort som blivit återkallat kan han dömas till fängelse i högst sex månader (3 § andra meningen TBL). Körkortet kan även återkallas ännu en gång om din son döms för olovlig körning (5 kap. 3 § p 3, 4, 6 KörkL).

Du kan se fler återkallelsepunkter här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare