FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/10/2020

Kan körkortet återkallas vid fel körkortsbehörighet?

Hej jag köpte igår en husvagn som man var tvungen att ha behörighet BE för att få dra.

Jag har behörighet B och har haft det i över 4år. (5år i mars 2021)

Polisen stoppade mig på vägen, jag hade ingen aning om att jag inte fick dra den med bara B-Behörighet.

Jag blev rapporterad för Olovlig körning.

Här kommer frågan: Riskerar jag att få indraget körkort? Polisen gav tillbaka mitt körkort och sa att det är inte dom som drar in körkort i detta fall utan det är transportstyrelsen som gör en bedömning.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig körning

Den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att ha ett giltigt körkort dömes för olovlig körning till böter (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Risken för återkallelse av körkort föreligger också, om man brutit mot en regel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt och om detta inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § p. 4 körkortslagen).

Bedömning av allvarlighetsgrad
Det är svårt för mig att säga huruvida detta skulle bedömas som ringa brott eller inte. Som du nämnde är det Transportstyrelsen som bedömer frågan om återkallelse av körkort. Transportstyrelsen gör en helhetsbedömning i det enskilda fallet av överträdelsens allvarlighetsgrad. Om det kan fastställas att överträdelsen av regeln inte är allvarligare än ringa, borde det innebära att ditt körkort inte återkallas. Om Transportstyrelsen däremot gör den motsatta bedömningen och anser att överträdelsen anses vara allvarligare än ringa, finns risken för återkallelse av körkort.

Kravet på uppsåt
Det kan även vara värt att nämna att brottet olovlig körning kräver uppsåt. Detta innebär att du måste ha varit medveten om att det är olagligt att köra husvagnen med enbart ditt körkort innan gärningen begicks. Eftersom du inte visste om att du inte fick dra din husvagn med enbart körkortsbehörighet B, kan det vara av vikt för Transportstyrelsens utredning att veta att du inte hade uppsåt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen eller boka tid med någon av våra jurister på https://lawline.se/boka.

Vänligen,

Kamile RumsaiteRådgivare