Kan körkortet återkallas vid medverkan till olovlig körning?

Jag lätt min vän köra min bil, han har inget körkort och vi blev stoppade av polisen! Jag fick 30-dagsböter. Min fråga är om jag kan bli av med körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att låta någon utan körkort köra ett körkortspliktigt fordon är ett brott (3 § 3 st. lagen om straff för vissa trafikbrott (förkortas nedan TBL)), s.k. medverkan till olovlig körning. Regler om återkallande av körkort regleras i Körkortslag (KL).

Som straff till medverkan till olovlig körning döms man till böter, i ditt fall 30 stycken dagsböter. Däremot kan återkallande av körkort vara aktuellt vid vissa straffbud (brott) i TBL. Dessa brott anges i KL. Eftersom det brott du har dömts för, inte uppradas i den aktuella bestämmelsen, kan ditt körkort inte heller återkallas till följd av brottet (se 3 § KL).

För att sammanfatta det hela kan ditt körkort inte återkallas till följd av medverkan av olovlig körning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare