Kan kronofogden sälja samägd fastighet?

Min bror och jag äger en sommarstuga tillsammans. Nu visar det sig att han har så stora skulder att kronofogden vill sälja. Även min del!!! Min bror har slutat betala för husets alla kostnader. Jag har erbjudit mig att köpa ut honom till 4/4 delar av mäklares värdering. Har förstått att det vanliga är 3/4 delar. Min bror svarar inte på mejl, sms eller i telefonen. Han struntar i allting. Hur kan kronofogden få sälja MIN andel? Har även förstått att vid försäljning UTAN kronofogdes inblandning måste båda vara överens. Vad mer kan min bror ställa till med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i utsökningsbalken (UB).

För att Kronofogden ska ha rätt att utmäta fastigheten måste det framgå att din bror äger den (UB 4:24). Om ni är delägare har Kronofogden alltså inte rätt att utmäta din del ifall du kan bevisa detta faktum.

Du bör därmed invända mot Kronofogden och hävda att du har "bättre rätt" till hälften av fastigheten och att den därför inte får utmätas för din brors skulder. Kronofogden kommer då be dig väcka talan mot den som begärde utmätning samt din bror i domstol inom en månad. Gör du inte detta går din rätt förlorad (UB 4:20).

För att besvara dina andra frågor så är ditt första antagande korrekt, utgångspunkten är att du och din bror måste vara överens vid försäljning (SamL 2§). Kan du och din bror inte komma överens kan någon av er begära att fastigheten ska säljas på offentlig auktion för bådas räkning (SamL 6§).

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor. Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare