Kan Kronofogden utmäta egendom för den andre makens skulder?

Hej, min fråga till er är

Jag köpte ett hus innan giftermålet sedan under senare år har min man skaffat sig skulder utan min vetskap. Detta har gått till kronofogden och han har fått en "Utslag. Kan de ta huset om det blir utmätning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att makar inte svarar för varandras skulder och att varje make råder över sin egendom (1 kap. 3 § ÄktB).

Fast egendom får utmätas om den tillhör den betalningsskyldige. Det måste alltså framgå (vara utrett) att fastigheten tillhör den betalningsskyldige för att den ska kunna utmätas. Utmätning får ske om den betalningsskyldige har lagfart på egendomen, om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 24 § UB). Du skriver att du har köpt huset, därmed utgår jag från att du äger hela fastigheten. Eftersom det inte kommer att finnas något som tyder på att den betalningsskyldige äger fastigheten kommer den inte heller att kunna utmätas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare