Kan Kronofogden utmäta hela mitt privata pensionssparande?

Hej!

Kan Kronofogden gå in och ta hela mitt privata pensionssparande på ca 200 000kr när jag fyller 55år?

Jag har skulder hos Kronofogden och några andra inkasso företag på sammanlagt ca 500 000kr?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det du skriver som att det är ett privat pensionssparande i form av en pensionsförsäkring som du har via till exempel din bank där du först får börja ta ut pengarna när du är 55 år. Jag kommer därför utgå från detta i mitt svar.

När det kommer till vad och hur mycket Kronofogden utmäta dvs. "ta" så är detta någonting som regleras i utsökningsbalken.

Huvudregeln är att all egendom får utmätas. Det finns dock undantag från denna regel (4 kap 2 § utsökningsbalken).

Kronofogden får utmäta pension om den överstiger vad en person anses behöva för att försörja sig (och sin familj)

Kronofogden får utmäta pension om det är så att den överstiger beloppet för att kunna försörja sig (7 kap 1 § 4 p. jämte 5 kap 8 § utsökningsbalken). Beloppet för att kunna försörja sig är det så kallades förbehållsbeloppet. Ett annat namn för detta är existensminimum vilket man kanske hör oftare. Detta räknas ut med hjälp av ens boendekostnad och ett normalbelopp (en fast summa för sin och sin familjs underhåll) (7 kap 4 § och 5 § utsökningsbalken).

Kronofogden får alltså utmäta den del av ens pension som överstiger förbehållsbeloppet.

Om pengarna från ett privat pensionssparande har börjat betalas ut

När det kommer till privata pensionssparande som görs genom pensionsförsäkringar som då kan börja betalas ut när man fyller 55 år kan dessa utmätas av Kronofogden om pengarna har börjat betalas ut. Detta genom den förklaring och reglering som jag alldeles nyss skrev om.

Om pengarna från ett privat pensionssparande inte har börjat betalas ut

När det kommer till privata pensionssparanden som inte har börjat betalats ut får dessa pengar utmätas om spartiden enligt avtalet understiger 10 år eller om du har satt in mer än dubbelt så mycket pengar som genomsnittet av de årliga inbetalningarna till pensionssparandet (5 kap 1 § lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande).

Ett långsiktigt sparande som är regelbundet och som är bundet till just pensionssparandet är det man vill skydda. Om man då sätter in dubbelt så mycket pengar ett år tänker man sig att det snarare kan vara så att man försöker hålla undan egendomen dvs. pengarna vilket gör att de då ska vara möjligt att utmäta dessa.

Om det är tillåtet att utmäta pengar som finns i ett sådant pensionssparande som jag precis har förklarat finns det inte något tak för hur mycket som Kronofogden får utmäta av de pengar som finns i det privata pensionssparandet. Med andra ord kan hela beloppet på pensionssparkontot utmätas (se NJA 2013 s. 314).

För att sammanfatta mitt svar kan alltså Kronofogden ta den del av de inkomster du får (där utbetalningar av din pension är medräknat) som överstiger det belopp som man anser att en vuxen person behöver för att kunna leva dvs. förbehållsbeloppet som jag tidigare nämnde.

I det fall du inte börjar ta ut några pengar från ditt privata pensionssparande kan Kronofogden i praktiken ta hela det belopp du har sparat om ca 200 000 kr om det är så att pengarna inte längre är skyddade genom att du har ett långsiktigt och regelbundet sparande som jag skrivit ovan.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!
Om det är något annat du funderar över är det bara att höra av sig igen.

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare