Kan Kronofogden utmäta lös egendom som har tillfallit ägaren genom gåva?

Hej,

Jag har en fråga ångande gåvobrev

Jag har två jakt gevär som jag fick som present från min sambo på två olika tillfällen 2018 / 2019 .. som det är vapen som gäller själv klart licens och inköp fakturan stor mitt namn ..men jag har gåvobrev från sambo på varje gevär.. nu jag hamnade i skuld och riskerar utmätning vid skuldsanering.. jag undrar om mina jakt gevär är fria från utmätning eller måste göra nånting annat.. vet inte sur ska jag bevisa att dem är present från sambo .. tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag hänvisa till Utsökningsbalk (UB).

Inledning

Din fråga handlar om utmätning av jaktgevär som har tillfallit dig genom gåvobrev och om dessa jaktgevär går att utmäta. Därför kommer jag inledningsvis att förklara vilken typ av egendom som kan utmätas från en gäldenär (den som är skyldig någon pengar) och därefter besvara frågan om gåvor är undantagna från utmätning.

Kan Kronofogden utmäta lös egendom som har tillfallit ägaren genom gåva?

Huvudregeln är all lös egendom som en gäldenär äger eller anses äga kan utmätas (4 kapitlet 17 § UB). Lös egendom kan till exempel vara tavlor, elektronik, pengar, jaktgevär eller smycken.

En person som får en gåva i form av lös egendom blir ägare till egendomen. Det innebär att gåvan kan komma att utmätas för ägarens skulder. Det finns dock ett undantag till denna huvudregel, och det är om gåvobrevet innehåller ett överlåtelseförbud. Ett sådant överlåtelseförbud innebär att personen som tar emot gåvan inte får lov att sälja, ge bort eller byta bort gåvan. Om ett gåvobrev har ett sådant förbud och det visas upp vid en eventuell utmätning får gåvan inte utmätas (5 kapitlet 5 § UB).

Sammanfattning

Huvudregeln är att även gåvor kan utmätas för gäldenärens skulder. Däremot kan dina jaktgevär vara undantagna från utmätning om gåvobreven innehåller överlåtelseförbud. Gåvobrev som inte innehåller ett överlåtelseförbud hindrar inte utmätning. Viktigt att tänka på är att dessa överlåtelseförbud inte kan ändras i efterhand utan ska ha varit ett villkor vid gåvotillfället.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare