Kan kronofogden utmäta min bostad om jag inte äger den?

Jag har en skuld på cirka 200 000 i Kf. Min man köpte en lägenhet före vårt äktenskap, jag har inget att göra med det, han betalar allt (hyra, lån och annat).

Han har kvito i huset för alla saker. Kan KF ta det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I mitt svar så utgår jag från att det inte finns något äktenskapsförord mellan er, då du inte nämner att ni har något sådant i din fråga. Om jag har uppfattat din fråga fel så är du välkommen att ställa en ny fråga, alternativt ringa våran gratis telefonrådgivning.

Regler kring utmätning från kronofogden hittar du i utsökningsbalken.

Kronofogden har rätt att utmäta egendom som tillhör den skuldsatte, vilket i detta fallet är du (4 kap. 2§ UB). Därmed har kronofogden inte rätt att utmäta lägenheten så länge det är din man som står som ägare på den.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare