FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2021

Kan kungen åtalas?

Tjena!

JAg har alltid undrat de hära, är de sant att kungen inte kan åka in i fängelse? Är de helt omöjligt eller finns det undantag alls överhuvudtaget? Om svaret är nej, varför är det så? Han är ju också en medborgare och kan likt oss andra också begå brott ju???

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om kungen (statschefen) blir regeringsformen (RF) tillämplig.

Kungen behöver inte ställas till svars för sina handlingar varken som privatperson eller statschef eftersom han har en så kallad straffrättslig immunitet. Detta gäller dock enbart kungen och inte för övriga i kungafamiljen. Beträffande civilrättsliga ärenden kan kungen däremot ställas till svars, då gäller alltså inte den straffrättsliga immuniteten. Exempel på sådana typer av ärenden är exempelvis skadestånd vid avtalsbrott. (5 kapitlet 8 § RF samt prop. 1973:90 s. 175).

Kungen kan dessutom ställas till svars i den internationella brottmålsdomstolen om han skulle göra sig skyldig till brott mot mänskligheten, folkmord, aggressionsbrott eller krigsförbrytelser (10 kapitlet 14 § RF samt Romstadgan).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare